کافه ایتالیا

آشنایی با زبان و فرهنگ و هنر ایتالیا، به ویژه برای دانشجویان

آشنایی با زبان و فرهنگ و هنر ایتالیا، به ویژه برای دانشجویان

آیا ایتالیا فقط پیتزا و پاستا است؟ ایتالیا فرهنگی دارد که هر کسی را به خود جذب می کند. زبان ریتمیک ایتالیایی را با تحصیل کرده ایتالیا بیاموزید.
با این که اطلاعات در این زمینه زیاد نیست اما برای ایرانیان امکان تحصیل در کشور ایتالیا بسیار بیشتر از کشورهای انگلیسی زبان است. در کنار این، ایتالیا یکی از توریستی ترین کشورهای جهان است. زیبایی شهرها و آثار باقی مانده از دوران کهن هر روز هزارن گردشگر را جذب این کشور می کند. اگر قصد سفر یا تحصیل در این کشور زیبای مدیترانه ای را دارید با ما همراه شوید.

بایگانی

۱۶ مطلب در دی ۱۳۹۵ ثبت شده است

تدریس خصوصی ایتالیایی برای همه

چ

برنامه ی آموزشی قسمت چهارم ... Avanzato


طرح درس : آموزش زبان ایتالیایی

دوره ی پیشرفته avanzato 

B1

هر جلسه : نود دقیقه

هدفهای کلی و جزیی : زبان آموز پس از گذراندن این دوره قادر خواهد بود نکات اصلی متون پیچیده در پیوند با مطالب معین و انتزاعی را درک نموده و در رشته ی مورد علاقه ی خود بحث های تخصصی را دنبال کند . به روانی سخن بگوید و دایره ی واژگانی غنی داشته باشد .


روش آموزشی

آماده سازی و دوره ی درس ها 

ارائه ی درس تازه

توضیحات و فعالیت های تکمیلی

تاکید بر مکالمه و نقش خلاق زبان آموز

تعداد جلسات 12 جلسه شامل ده درس کتاب اسپرسو 3

مباحث مهم دوره ی مقدماتی عبارتند از

زمانهای گذشته ی دور ....گذشته ی نقلی ...گذشته ی بعید...حال التزامی ...گذشته ی التزامی ...جملات شرطی و مباحث مهم دیگر می باشد

برنامه ی آموزشی قسمت سوم ... intermedio


طرح درس : آموزش زبان ایتالیایی

دوره ی متوسطه
intermedio A2

هر جلسه : نود دقیقه

متد : کتاب اسپرسو 2

اهداف کلی و جزیی : زبان آموز پس از گذراندن این دوره قادر خواهد بود با استفاده از زبان استاندارد و صحبت در مورد مسائل آشنا،نکات اصلی را درک نماید و در بیشتر مواردی که در سفر به کشور مربوطه با آن روبرو می گردد مشکلات خود را حل نموده در عین حال قادر خواهد بود با جملات ساده و پیوسته و ارتباط با مطالب آشنا و مورد علاقه ی خویش با دیگران گفت و گو نماید .

روش آموزشی

آماده سازی و دوره ی درس ها 

ارائه ی درس تازه

توضیحات و فعالیت های تکمیلی

تاکید بر مکالمه و نقش خلاق زبان آموز

تعداد جلسات 15 جلسه شامل ده فصل کتاب اسپرسو 2


مباحث مهم دوره ی مقدماتی عبارتند از

صفات ملکی ...صفات عالی ،زمانهای گذشته ی استمراری ..آینده ی ساده ...مبحث ضمیر ها ...صرف افعال در حالتهای شرطی ...نام اعضای بدن ..حالات و صفات فیزیکی و روانی ...حالت دستوری امری ، صفات مقایسه ای و مبحث Gerundio

برنامه ی آموزشی قسمت دوم ...دوره ی مقدماتی ... Primario




طرح درس : آموزش زبان ایتالیایی

دوره ی مقدماتی primario 

A1

هر جلسه : نود دقیقه

متد : کتاب اسپرسو 1

اهداف کلی و جزیی : زبان آموز پس از گذراندن این دوره واژگان و جملات ساده را در پیوند با نیازهای شخصی خویش درک و بکار می برد .خود را معرفی نموده و از دیگران پرسشهایی به عمل می آورد

دانشجو قادر خواهد بود پس از این دوره واژگانی با کاربرد زیاد در ارتباط با موارد مشخصی مانند اطلاعات خویش و خانواده و خرید و کار و محیط اطراف ارائه نموده و مقصود ساده ی خود را بیان نماید.

روش آموزشی

آماده سازی و دوره ی درس ها 

ارائه ی درس تازه

توضیحات و فعالیت های تکمیلی

تاکید بر مکالمه و نقش خلاق زبان آموز

تعداد جلسات 15 جلسه شامل ده فصل کتاب اسپرسو 1


مباحث مهم دوره ی مقدماتی عبارتند از

الفبا ، مبحث اسم ، قوانین تلفظ .. گروه های فعلی ..حرف تعریف معین و نامعین ...صفت ها ...زمانهای حال ساده ...گذشته ی ساده و حروف اضافه و ضمایر مفعولی و فاعلی ...

برنامه ی آموزشی قسمت اول دیباچه


زبان ایتالیایی (La Lingua Italiana یا Italiano) از شاخه‌های زبان لاتین است و با زبانهای دیگر لاتین مانند اسپانیایی، فرانسوی، رومانیایی و پرتغالی شباهاتهای زیادی دیده می‌شود. در بین زبانهای لاتین، ایتالیایی بیشترین واژگان مشترک با لاتین و نزدیک‌ترین زبان به آن است.

گویشوران این زبان که در ایتالیا، بعضی از کانتونهای کشور سوئیس که با ایتالیا مرز مشترک دارند، اتیوپی، مالت، واتیکان، سان مارینو، ونزوئلا، کرواسی، مراکش، اسلوونی، لیبی، تونس، سومالی، سومالی‌لند، اریتره، جزیره کرس و شهر نیس فرانسه (هردو پیشتر جزو خاک ایتالیا بودند)، آمریکا، کانادا، استرالیا، آلبانی، بخش‌هایی از کشور آرژانتین و قسمت‌هایی از برزیل زندگی می‌کنند.

نسل قبلی کشورهایی همانند مراکش و لیبی هنوز به زبان ایتالیایی سخن می‌گویند ولی میزان سخن‌وران این زبان در این کشورها، پس از تاکید بیشتر بر روی زبانهای بومی و زبان عربی و انگلیسی کاهش پیدا کرده است.

ایتالیایی زبان رسمی ایتالیا، سان مارینو، سوئیس (یکی از چهار زبان رسمی)، سومالی، اسلوونی (همراه با زبان اسلوونیایی در چهار ایالت : کوپر، ایزولا، پیران و پورتورس)، واتیکان و شهرستان ایستریا در کشور کرواسی می‌باشد.

الفبای ایتالیایی به ۲۱ عدد می رسد. حروف(j,k,w,x,y ) در این زبان وجود ندارد و تنها در واژه های عاریتی و برخی نام های کوچک استفاده می شوند. در املای این زبان نیز مانند زبان های کروات، اسپانیایی، پرتغالی، اسلونی، روسی، چک، اوکسیتان و نیز رومی، هرآنچه تلفظ می شود نوشته نیز می شود.

"در سوییس، دانش آموزان ایتالیایی زبان، در پایان سال اول دبستان، دیکته درستی دارند، حال آنکه فرانسه زبان ها حتی در سنین ۱۳-۱۲ سالگی نیز دارای اشتباهاتی در املای خود هستند. چرا؟ زیرا املای ایتالیایی ساده و منسجم است، حال آنکه در املای فرانسه، باید صورت واژگان را حفظ کرد بی آنکه بتوان به شیوه تلفظ آن ها تکیه داشت


دوره ها در سه سطح برگزار می شوند:


۱مقدماتی         espresso ۱:         primario       

۲متوسطه        espresso ۲:       Intermedio    

۳پیشرفته        espresso ۳:          avanzato

آموزش زبان ایتالیایی برای همه

ج

دین و اقتصاد و صنعت گردشگری در ایتالیا

دین در ایتالیا
حاکمیت و اکثریت با مسیحیت کاتولیک است، ولی پروتستانها، یهودیها و مسلمانان (که اکثراً مهاجر هستند) نیز در این کشور زندگی می‌کنند. ۹۱.۶٪ جمعیت ایتالیا مسیحی و بیشتر کاتولیک هستند که یک سوم آنها (۳۶.۸٪) عضو فعال هستند.امروزه ۸۲۵۰۰۰ نفر مسلمان در ایتالیا زندگی می‌کنند که (۱.۴٪) جمعیت ایتالیا را تشکیل می‌دهند که از بین آنها فقط۵۰۰۰۰ نفر ملیت ایتالیایی دارند.
اقتصاد ایتالیا 
از جمله مهم‌ترین صنایع کشور می‌توان به صنایع فلزکاری، ماشین‌آلات، شیمیایی، وسائط نقلیه، مواد غذایی و مشروبات، منسوجات و البسه، هواپیماسازی، کشتی‌سازی، پتروشیمی، الکتریکی، اتمی و جنگ‌افزار اشاره نمود. گندم، جو، سیب‌زمینی، چغندرقند، سیب، ذرت، برنج، انگور، ماهی، گاو و خوک نیز مهم‌ترین محصولات کشاورزی و دامپروری کشور را تشکیل می‌دهند.

سرانه زمین مزروعی برای هر نفر بالغ بر ۳۲/۰ هکتار است. تولید سالیانه گوشت گاو ۴۰۰/۱ هزار تن، گوشت خوک ۵۰۰/۱ هزار تن، گوشت گوسفند ۹۰۰/۱۵۴ تن و ۸۰۶ هزار تن صید ماهی است. تولید سالیانه نیروی الکتریسیته نیز معادل ۱/۲۴۱ میلیارد کیلووات ساعت است.
گردشگری در ایتالیا
ایتالیا در مرکز دریای مدیترانه واقع شده‌است، دریایی که تولد تمدن‌های بسیاری را بخود دیده‌است. ایتالیا دارای تاریخی غنی از تماس‌ها و تبادلاتی می‌باشد که بر مردم، اقتصاد و فرهنگش تأثیر گذاشته‌است.

فنیقیها، یونانیها، کارتاژها، اعراب و نورمنها از جمله مللی می‌باشند که در طول سده‌ها با تأثیر گذاشتن بر فرهنگ محلی ایتالیا، باعث گردیده‌اند تا ایتالیا بطور فوق العاده‌ای غنی از آثار معماری و هنری می‌باشد.

بر اساس محاسبه‌ای که یونسکو انجام داده، بیش از نیمی از میراث فرهنگی جهان در کشور ایتالیا واقع شده‌است، کشوری کوچک که مساحتش فقط ۰/۲۵ ٪ از کل خشکی‌های جهان است.

نشانه‌های باقیمانده از گذشته، آثار هنری و تنوع فوق العاده طبیعت در شبه جزیره ایتالیا از جمله عوامل جذب توریست به این کشور می‌باشد که امروزه یکی از توریستی‌ترین کشورهای جهان بشمار می‌آید.

رم، فلورانس، ونیز و بسیاری شهرهای دیگر، از جمله مقصدهای هنری هستند که برنامه هر بازدید کننده‌ای از شبه جزیره ایتالیا را تشکیل می‌دهند. در کنار این شهرهای بزرگ و معروف، میراثهای فرهنگی پنهانی هم در شهرهایی با تاریخ هزار ساله وجود دارند که البته در مسیر اصلی بازدیدها قرار ندارند و علیرغم اینکه کمتر شناخته شده‌اند، اما به همان اندازه شهرهای هنری ایتالیا دارای جذابیت می‌باشند.

شناخت ایتالیا با بازدید از شهرهای معروف و موزه‌ها و میادین آن کافی نیست، بلکه برای نیل به این مهم، باید دنیای رنگارنگ به اصطلاح ایتالیای کوچک را که غنی از زیبایی‌های طبیعی و هنری بی حساب و صدها مرکز شهری کوچک و متوسط که برخی از آنها پایتخت‌های باستانی با آثاری اصیل و بی نظیر می‌باشند، نیز در نوردید.

برای تکمیل این شناخت البته باید دسرها و غذاهای ایتالیا را هم تجربه کرد. غنا و تنوع رسوم و لهجه‌ها در هر گوشه از کشور به آسانی قابل تشخیص می‌باشد. غذاهای ایتالیایی آینده این تنوع است. بخاطر همین تنوع منطقه‌ای می‌باشد که ایتالیا تبدیل به یکی از اصلی‌ترین قطبهای توریسم بین‌المللی شده‌است. از جمله دیگر عواملی که در پیشرفت صنعت توریسم در این کشور زیبا نقش داشته‌اند می‌توان به نزدیکی ایتالیا به کشورهای صنعتی مرکز و شمال غرب اروپا، وجود وسایل ارتباطی سریع و اقتصادی با دیگر قاره‌ها و سطح عالی امکانات پذیرش توریست که کمتر کشوری از آن برخوردار می‌باشد، اشاره نمود.

هر ساله بطور میانگین حدود بیست میلیون گردشگر خارجی از ایتالیا بازدید می‌کنند و این رقم طبیعتا علاوه بر میلیونها ایتالیایی می‌باشد که کشورشان را برای گذراندن تعطیلاتشان انتخاب می‌کنند و البته در این انتخاب، تکیه بر سی و پنج هزار واحد اقامتی موجود در کشور که دارای تقریباً دو میلیون تخت می‌باشند، دارند.

توریسم در عمل یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی ایتالیا به شمار می‌رود که حدود ۵/۵٪ از تولید داخلی کشور را به خود اختصاص داده‌است و این به معنای آنست که از نظر ارزش بالاتر از کل تولید بخش کشاورزی قرار دارد.

سینمای ایتالیا صنعت سینمای ایتالیا از اعتبار خوبی در سراسر جهان برخوردار است. گواه آن جوایزی است که ساخته‌هایش در فستیوال‌های متعدد و بین‌المللی دریافت می‌کند.

زبانها و گویش ها در ایتالیا

عمده ایتالیایی‌ها رومی تبار هستند و زبان‌های رایج در ایتالیا هم تقریبا همگی شاخه‌هایی از زبان رومی بشمار می‌روند. با وجود اینکه زبان رسمی ایتالیا زبان ایتالیایی است اما زبان‌های پرگویشور دیگری در این کشور وجود دارند که حالتی نیمه رسمی و گاه محلی دارند. بسیاری از این زبان‌ها در معرض نابودی قرار گرفته‌اند که شروع مرگ تدریجی این‌زبان‌ها به دوره حکومت فاشیسم بر ایتالیا باز می‌گردد. ایتالیایی زبان رسمی این کشور است که از سال ۱۸۶۱ تا کنون این مقام را دارد.

اسلوونیایی: در شهرهای تریست و گوریتزیا مردم به دلیل همسایگی با اسلوونی با این زبان آشنایی دارند. 

لومباردی: در مناطق شمالی ایتالیا بویژه نقاط هم‌مرز با سوئیس رایج است و بیش از سه میلیون گویشور در ایتالیا دارد. 

پیدمونتی: زبان رایج منطقه پیدمونت ایتالیاست که بیش از دومیلیون نفر از مردم ایتالیا بدان تکلم می‌کنند. 

ونیزی: زبان قدیمی منطقه ونیز که از زبان‌های رومی بشمار می‌رود و در ایتالیا قریب دو میلیون نفر از اهالی منطقه ونیز و مناطق مجاور بدان تکلم می‌کنند. این زبان در اسلوونی نیز رایج است. 

ناپلی: زبان رایج منطقه جنوب ایتالیا بویژه نواحی پالرمو و ناپولی است که بیش از شش میلیون نفر از سکنه ایتالیا بدان سخن می‌گویند. گویش ایتالیایی جنوبی در واقع گویشی از همین زبان است و نه ایتالیایی. 

توسکانی: زبان رایج در منطقه توسکانی است که گاهی گویشی از زبان ایتالیایی نیز شمرده می‌شود. حدود سه میلیون تن به این زبان تکلم می‌کنند. 

ساساری: این زبان اگرچه تنها ۱۲۵ هزارتن گویشور دارد اما در منطقه خودمختار ساردینیا زبان رسمی بشمار می‌رود. 

ساردوکمپیدانی از زبان‌های بومی جنوب ایتالیاست که هنوز نزدیک به یک میلیون گویشور دارد اما بیشتر گویشورانش در مناطق کوهستانی شمال ایتالیا بسر می‌برند که این بدلیل سیاست‌های فاشیستی ایتالیا در زمان جنگ جهانی دوم بوده‌است. 

زبان ایتالیایی-یهودی از زبان‌های رومی است که در ایتالیا امروزه بیش از دویست تن گویشور ندارد. 

اینستاگرام ما

ما را با این نشانی می توانید در اینستاگرام دنبال کنید ...
ض
italian _imparare

کافه ماکیاتو Caffè macchiato

قهوه ی ماکیاتو نام نوعی نوشیدنی ایتالیایی با پایهٔ قهوه است که از ترکیب اسپرسو و مقدار خیلی کمی شیر (به صورت کف شیر) درست می‌شود.
در ایتالیایی کافه به‌معنای قهوه و ماکیاتو به‌معنای «خال‌خال»، «نشان‌دار» یا «لکه‌دار» شده است و در این نوشیدنی، اشاره به مقدار خیلی کم شیری دارد که پس از آماده‌سازی به صورت کف، در حد یک یا دو قاشق غذاخوری بر روی یک فنجان اسپرسوی داغ گذاشته می‌شود و آن را نشان‌دار می‌کند.
ریشه نام ماکیاتو به یک باریستا در ایتالیا باز میگردد که برای نشان دادن تفاوت میان اسپرسو و اسپرسویی که به آن اندکی شیر اضافه شده است، به پیشخدمت خود، اقدام به این کار نمود و بعدها این بعنوان یک مارک و برند در آمد. ایده ی این کار هم به یک نوشیدنی مرسوم در پرتغال به نام کافه پینگادو ( café pingado) که به معنای قهوه با چند قطره می باشد، باز میگردد.ضضض